De kinderen stellen samen met jullie als ouders/verzorgers een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor het kind en in het tempo van het kind. De trainingen zijn geen vervanging voor een dyslexiebehandeling. Ik zou het wel fijn vinden als je van te voren overlegd met mij als je de training gelijktijdig met een dyslexiebehandeling wilt doen. Dit is om te voorkomen dat de belasting voor de kinderen te zwaar wordt en er sprake kan zijn van gebruik van verschillende termen waardoor verwarring kan ontstaan.
Hoe werkt deze methode?
Leren met paarden is een innovatieve manier om te leren. Door het visueel maken van de onderdelen en in beweging deze te leren, slaan kinderen de stof makkelijker en sneller op. De lessen met paarden zijn individueel en duren 1,5 uur.
Doordat de kinderen buiten aan het leren zijn, voelt het spelenderwijs, is het prikkelarm en krijgt het brein meer zuurstof tijdens het leren. Ook leren ze met hun hele lijf in plaats van met alleen hun hoofd. De stof wordt makkelijker en langduriger opgenomen omdat het op verschillende manieren gebracht wordt: visueel (kleuren en vormen), auditief (korte uitleg en veel beweging) en interactief (volop in beweging tijdens de parcoursen en spelletjes).
Uitleg van de lesstof

Een les begint met een korte visuele topdown uitleg. Soms aan tafel en soms direct in beweging. Net wat de concentratie toelaat. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen.
Opbouwen

In de rijbak wordt de topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft. Ook het opbouwen helpt bij het inprenten van de regels.
Warming-up

Na het klaarmaken van het paard volgt een korte warming-up met braingymoefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken.
Lesstof oefenen

Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, zowel op als naast het paard. We zijn spelenderwijs en in beweging bezig met alle spelling- en rekenregels.
Thuis

We hebben in de les de stof dus op drie manieren herhaalt (tijdens de uitleg, tijdens het opbouwen en tijdens het oefenen). Herhalen is belangrijk om de lesstof in te slijpen. Zeker voor kinderen die niet op de reguliere manier leren. Deze lessen zijn geen bijles waar het kind een uurtje in de week naar toe gaat. Daarom krijgen de kinderen speciale spelletjes en oefeningen mee zodat ze spelenderwijs hiaten kunnen wegwerken en zelfvertrouwen kunnen opbouwen.
Welke lesstof behandel ik?


Mindset
Op reis door de chillzone, leerzone en paniekzone. Herken niet helpende rode gedachten en leer hoe je ze verandert in helpende groene gedachten.

Spelling
Leer de belangrijkste spellingregels: dichte klank (hakwoord), lange open klank, korte open klank, tweetekenklank, langermaakwoord, stomme e, sch en viertekenklank. Gebaseerd op de F&L methode Taal in Blokjes.

Lezen
Oefenen met lezen terwijl je op het paard zit!

Werkwoordspelling
Hoe zit het toch met die d en die t in de tegenwoordige tijd en die de(n) en te(n) in de verleden tijd? Incl. ‘t kofschip.

Klokkijken analoog
Ren, rij en spring door de klok met hele en halve uren, kwart voor en kwart over en gebruik het stoplicht voor de minuten.

Klokkijken digitaal
Grip op de tijd door de digitale vrienden aan elkaar te koppelen. Geen verwarring meer! En leer makkelijk digitaal klokkijken

Tafels
Welke tafel(s) wil jij leren? Ontdek het patroon en zet ze in je hoofd. Makkelijk toe te passen!

Optellen/aftrekken
Flitsen en splitsen met hoeveelheden en getallen. Verliefde harten op de getallenlijn tot 10, optellen/aftrekken op de getallenlijn tot 20 en getallen raden en optellen/aftrekken tot 100.





