Leren met paarden is een effectieve methode voor kinderen
1999: Ik loop op het schoolplein en hoor: “Sssst!”, “Pas op, daar komt ze!” Ik zoek snel een rustig plekje op waar ik zitten en dromen. Vroeger was ik nog een enthousiaste spring-in-het-veld maar doe ik niet meer. De bel gaat en we gaan naar binnen. De juf begint te praten: “Ik wil dat Evy en nog twee meiden met mij mee komen.” Iedereen kijkt naar me, ik wordt verlegen en ik loop twijfelend mee. De juf zegt dat er een poëzieboekje rond is gegaan waarin hele lelijke dingen over mij staan geschreven. Waarom werd dit geschreven? Het antwoord was dat ik te gevoelig was.

Waarom paardencoaching voor kinderen?
Paardencoaching kun je inzetten op veel gebieden.Training
Zo kun je paarden gebruiken voor trainingen. Hierdoor worden dingen door oefeningen duidelijk. Mensen leren sneller door hun hersenen te combineren met zintuigen zoals voelen, ruiken, horen, zien, bewegen en smaak. Nu doen we met paardencoaching niets met smaak maar alle andere zintuigen worden tegelijk gebruikt. Deze actieve manier van heeft meer impact: kinderen zullen de vaardigheden of opdrachten langer onthouden dan met het ‘normale’ leren. Ook zien ze de paarden doen wat ze zelf vaak moeten leren: voor zichzelf opkomen, respect voor anderen, consequent zijn, etc.
Coaching
Daarnaast gebruiken we paardencoaching ook als coaching. Kinderen zijn een stuk spraakzamer wanneer ze tussen de paarden staan, terwijl ze door de warme vacht aaien beantwoorden ze vragen over situaties waar ze moeite mee hebben. Ook schrijf ik niks op, ik reageer op de antwoorden van het kind en de reacties van het paard. Dit geeft een heel ander gevoel dan wanneer je in een kamertje tegenover een therapeut zit die alles opschrijft wat je zegt.

Voor welke situaties kun je paardencoaching voor kinderen gebruiken?
Omdat je paardencoaching erg ruim kunt inzetten zijn er veel situaties waarbij de coaching erg goed werkt. Dit zijn onder anderen:
Training
– Bijles op het paard: wanneer je zoon of dochter moeite heeft met taal, rekenen, spelling, werkwoorden vervoegen, klokkijken of andere schoolopdrachten kunnen we deze visueel en door middel van opdrachten op een andere manier uitleggen. Deze manier van leren wordt hier verder beschreven: (klik op de link)
– Stop zeggen en grenzen aangeven (klik hier)
– Faalangst (klik hier)
– Sociale vaardigheden (klik hier)
Coaching:
– Omgaan met spanning en stress (klik hier)
– Omgaan met negatieve gedachten en gevoelens (klik hier)
– Omgaan met meningen, kritiek en complimenten (klik hier)
– Omgaan met gevoeligheid en hoogsensitiviteit (klik hier)
– Nachtmerries (klik hier)
Mijn zoontje heeft ADHD. Als hij bij Evy en de paarden is geweest is het gewoon de rest van de avond en de dag erna een ander jongetje, hij is heel rustig en zit niet meer met zichzelf in gevecht!
A.