De kinderen stellen samen met jullie als ouders/verzorgers een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor het kind en in het tempo van het kind. De trainingen zijn geen vervanging voor een dyslexiebehandeling. Ik zou het wel fijn vinden als je van te voren overlegd met mij als je de training gelijktijdig met een dyslexiebehandeling wilt doen. Dit is om te voorkomen dat de belasting voor de kinderen te zwaar wordt en er sprake kan zijn van gebruik van verschillende termen waardoor verwarring kan ontstaan.
Leeftijd: kinderen in groep 6, 7 en 8
Duur: 1,5 uur
Wanneer: Deze bijlessen zijn individueel, hierdoor kan je hem ze plannen wanneer het uitkomt.
Elke sessie duurt anderhalf uur. De meeste ouders/verzorgers betalen deze vorm van begeleiding zelf. Net als huiswerkbegeleiding of remedial teaching.
ALGEMEEN

Mindset
Op reis door de chillzone, leerzone en paniekzone. Herken niet helpende rode gedachten en leer hoe je ze verandert in helpende groene gedachten.
TAAL

Spelling
Leer de belangrijkste spellingregels: dichte klank (hakwoord), lange open klank, korte open klank, tweetekenklank, langermaakwoord, stomme e, sch en viertekenklank. Gebaseerd op de F&L methode Taal in Blokjes.

Werkwoordspelling
Hoe zit het toch met die d en die t in de tegenwoordige tijd en die de(n) en te(n) in de verleden tijd? Incl. ‘t kofschip.
REKENEN

Klokkijken analoog
Ren, rij en spring door de klok met hele en halve uren, kwart voor en kwart over en gebruik het stoplicht voor de minuten.

Klokkijken digitaal
Grip op de tijd door de digitale vrienden aan elkaar te koppelen.
Geen verwarring meer!
En leer makkelijk digitaal klokkijken

Tafels
Welke tafel(s) wil jij leren?
Ontdek het patroon en zet ze in je hoofd.
Makkelijk toe te passen!

Optellen/aftrekken
Flitsen en splitsen met hoeveelheden en getallen. Verliefde harten op de getallenlijn tot 10, optellen/aftrekken op de getallenlijn tot 20 en getallen raden en optellen/aftrekken tot 100.
WAAROM LEREN MET PAARDEN?
Leren met een paard heeft de volgende, unieke eigenschappen:
HET PAARD:
- oordeelt niet over je waardoor je je veilig bij een paard voelt (vanuit veiligheid en ontspanning kun je beter leren)
- reageert op hoe je je werkelijk voelt, ook als je je anders voordoet (incongruentie), dat geeft je coach informatie zodat deze je nog beter kan begeleiden
- geeft je motivatie
- zorgt voor concentratie
- nodigt je ook uit om andere leerdoelen aan te gaan, zoals contact maken, duidelijk zijn in wat je wilt, overtuigend optreden, vertrouwen en grenzen herkennen en aangeven
DE DRIEDIMENSIONALE BEWEGING VAN HET PAARD ZORGT ERVOOR DAT:
- Je evenwicht krijgt tussen je rationele en emotionele brein (limbisch systeem), samen met de hogere lichaamstemperatuur van het paard zorgt dat ervoor dat je beide hersenhelften optimaal met elkaar communiceren zodat de lesstof beter beklijft
- meer verbindingen tussen je hersencellen aanlegt zodat de informatie sneller kan worden doorgegeven
- minder stresshormonen (adrenaline) en meer gelukshormonen (oxytocine en serotonine) aanmaakt waardoor je algemene gevoel van welbevinden vergroot (leervoorwaarde)
- leert met je hele lijf in plaats van alleen met je hoofd
BUITEN LEREN
- voelt als spelenderwijs leren
- geeft je brein zuurstof zodat het beter werkt
- zorgt voor een prikkelarme omgeving ten opzichte van een vol klaslokaal
JE KUNT GEMAKKELIJKER LEREN EN HET GELEERDE GAAT SNELLER VAN JE KORTE NAAR JE LANGE TERMIJN GEHEUGEN OMDAT
- je verschillende leerstijlen en zintuigen combineert tijdens de oefeningen op en naast het paard
- visueel: je gebruikt kleuren, vormen en parcoursplaten (topdownaanpak)
- auditief: de gesproken instructie is kort en wordt visueel en met beweging ondersteund
- kinesthetisch/interactief: je bent volop in beweging en bouwt met kleurige hindernismaterialen allerlei parcourtjes waarmee je spelletjes en oefeningen doet
- je leerproces bijzonder is en daardoor veel impact heeft: je zult de leerervaring langer onthouden dan in een regulier traject
- er positieve emoties aan het leren verbonden zijn
- je op veel leuke manieren met het paard kunt herhalen
NB De paarden die we gebruiken zijn rustige paarden met een bomproof karakter. Het is dus niet nodig om ervaring met paarden te hebben.
DE METHODE
Deze methode is een combinatie van cognitieve coaching (het opnemen van de lesstof) en sociaal-emotionele coaching. Tijdens de uitgebreide intake en de training besteden we ook veel aandacht aan leerstijlen.
VERLOOP SESSIES
Elke sessie start met een korte, visuele topdown uitleg. Soms aan tafel en soms direct in beweging. Net wat de concentratie toelaat. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen. In de rijbak wordt de topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden de kinderen er een beeld bij hebben.
Na het klaarmaken van het paard volgt een korte warming-up met braingymoefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken. Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, zowel op als naast het paard.
THUIS
Herhalen is belangrijk om de lesstof in te slijpen. Zeker voor kinderen die niet op de reguliere manier leren. Deze methode is geen bijles waar je de kinderen een uurtje in de week naar toe brengt. Regelmatig thuis oefenen met de kinderen is belangrijk en een absolute voorwaarde om het traject te laten slagen. De kinderen krijgen van ons speciale spelletjes en oefeningen mee zodat jullie spelenderwijs hiaten kunnen wegwerken en zelfvertrouwen kunnen opbouwen.
SCHOOL
De leerkracht weet als geen ander hoe de kinderen vijf dagen in de week op school in zijn/haar vel zit en van welke hiaten er sprake is. Daarom vragen we jullie om voorafgaand aan het traject een vragenlijst voor school door de leerkracht te laten vullen en school bij het traject te betrekken.
Course Features
- Lectures 0
- Quizzes 0
- Duration 1,5 uur
- Skill level All levels
- Language Nederlands
- Students 26
- Assessments Yes